23. marca 2023Ako má vyzerať kniha úrazov?
Zamestnávateľ je povinný viesť evidenciu pracovných úrazov. Do tejto knihy by mal vedúci pracovník zapisovať všetky úrazy, ktoré vzniknú na pracovisku. Ako by mala kniha …
Čo vlastne patrí medzi prekážky v práci a máte v prípade ich vzniku nárok na náhradu mzdy?
Prekážky v práci sú zákonom uznané skutočnosti, ktoré vám ako zamestnanci zasahujú do pracovného času a bránia vám tak vykonávať prácu pre vášho zamestnávateľa. Delí sa do dvoch skupín v závislosti od toho, na akej strane vznikajú:
Svadba, materská či rodičovská dovolenka, ošetrovanie člena rodiny, úmrtie v rodine, pobyt v kúpeľoch alebo starostlivosť v zdravotníckom zariadení.
V prípade vašej svadby máte nárok na dva dni dovolenky, ktorú vám zamestnávateľ poskytne, pričom náhradu mzdy získate iba za jeden deň.
Okrem osobných prekážok existujú ešte prekážky z dôvodu všeobecného záujmu, keď zamestnanec vykonáva verejnú funkciu alebo občiansku povinnosť.
V prípade, že zamestnávateľ nemôže prideliť svojmu zamestnancovi prácu, ktorú má stanovenú v pracovnej zmluve, ide o prekážky na strane zamestnávateľa. Medzi takýto druh prekážok sa radí:
Prestoje (poruchy na strojoch a zariadeniach), prerušenie práce z dôvodu nepriaznivých poveternostných vplyvov alebo živelných udalostí a pod.
Prečítajte si ďalšie informácie z oblasti BOZP a PO: