8. augusta 2022Ako eliminovať riziká na pracovisku?
Správny pracovný odev, rukavice a obuv sú základnými prvkami, ktoré ovplyvňujú bezpečnosť práce na pracovisku. Na elimináciu alebo úplné odstránenie rizík pri práci však iba …
Čo vlastne patrí medzi prekážky v práci a máte v prípade ich vzniku nárok na náhradu mzdy?
Prekážky v práci sú zákonom uznané skutočnosti, ktoré vám ako zamestnanci zasahujú do pracovného času a bránia vám tak vykonávať prácu pre vášho zamestnávateľa. Delí sa do dvoch skupín v závislosti od toho, na akej strane vznikajú:
Svadba, materská či rodičovská dovolenka, ošetrovanie člena rodiny, úmrtie v rodine, pobyt v kúpeľoch alebo starostlivosť v zdravotníckom zariadení.
V prípade vašej svadby máte nárok na dva dni dovolenky, ktorú vám zamestnávateľ poskytne, pričom náhradu mzdy získate iba za jeden deň.
Okrem osobných prekážok existujú ešte prekážky z dôvodu všeobecného záujmu, keď zamestnanec vykonáva verejnú funkciu alebo občiansku povinnosť.
V prípade, že zamestnávateľ nemôže prideliť svojmu zamestnancovi prácu, ktorú má stanovenú v pracovnej zmluve, ide o prekážky na strane zamestnávateľa. Medzi takýto druh prekážok sa radí:
Prestoje (poruchy na strojoch a zariadeniach), prerušenie práce z dôvodu nepriaznivých poveternostných vplyvov alebo živelných udalostí a pod.
Prečítajte si ďalšie informácie z oblasti BOZP a PO: